Artikel 1 Definities
1.1 In onze algemene voorwaarden worden de volgende termen gebruikt, tenzij anders is aangegeven of uit de context anders blijkt:
a. Soventi: de gebruiker van deze algemene voorwaarden, gevestigd aan Wilgeweerd 74 te Rotterdam, KvK-nummer 89292383;
b. klant: de rechtspersoon of de natuurlijke persoon die handelt vanuit zijn beroep of vanuit een bedrijf met wie Soventi een overeenkomst aangaat;
c. overeenkomst: de afspraken die Soventi en de klant (schriftelijk) zijn overeengekomen.
d. locatie: De plek waar Soventi (fysiek) in opdracht van de klant werkzaamheden uitvoert.
Artikel 2 Algemeen
2.1 Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle overeenkomsten tussen Soventi en de klant. Daarnaast zijn deze algemene voorwaarden ook van toepassing op aanvullende en/of vervolgopdrachten tussen Soventi en de klant.
2.2 Uitzonderingen op deze algemene voorwaarden zijn alleen geldig wanneer deze schriftelijk en/of elektronisch zijn overeengekomen, en dus akkoord bevonden, door beide partijen.
2.3 De algemene voorwaarden en/of inkoopvoorwaarden van de klant zijn niet van toepassing op de overeenkomst tussen Soventi en de klant.
2.4 Wanneer zich een situatie voordoet waar een of meerdere van de bepalingen in deze algemene voorwaarden nietig zijn of vernietigd mochten worden, blijven de overige bepalingen van onze algemene voorwaarden alsnog volledig van toepassing.
2.5 Wanneer Soventi niet steeds verlangt dat de algemene voorwaarden strikt wordt nageleefd, dan houdt dit niet in dat de betreffende bepalingen, of overige bepalingen niet van toepassing zijn.
2.6 Soventi heeft ten allen tijden het recht deze algemene voorwaarden te wijzigen. Wanneer dit het geval is zal de klant schriftelijk of via e-mail van de nieuwe algemene voorwaarden op
de hoogte worden gebracht en wanneer deze in gaan.
Artikel 3. Aanbod en offertes
3.1 Een aanvraag voor een offerte en/of aanbod van Soventi is geheel vrijblijvend.
3.2 Elke offerte is zo samengesteld en gebaseerd op uitvoering in normale omstandigheden en op (juiste) informatie, verstrekt door de klant. De klant staat in voor de volledigheid en juistheid van de opgegeven informatie aan Soventi.
3.3 Als de aanvaarding op onjuist verstrekte gegevens door de klant is gebaseerd, is de overeenkomst op dat moment niet geldig en de aanvaarding komt daarom niet tot stand.
3.4 Een samengestelde prijsopgave geldt alleen voor de betreffende opdracht.
3.5 Aanbiedingen of offertes zijn opdracht gebonden en gelden niet automatisch voor eventuele vervolgopdrachten.
3.6 Eventuele (druk)fouten en/of vergissingen in offertes, e-mailberichten, overeenkomsten of publicaties zijn onder voorbehoud.
3.7 De door Soventi aan de klant verstrekte offertes, aanbiedingen etc. mogen niet zonder schriftelijke toestemming worden vermenigvuldigen en/of aan derden ter inzage gegeven worden.
Artikel 4 Totstandkoming van de overeenkomst
4.1 De overeenkomst komt tot stand nadat de klant akkoord is gegaan met de offerte of de overeenkomst, al dan niet op papier of elektronisch. Vanaf dit moment is de offerte en/of overeenkomst bindend.
4.2 Overeenkomsten voor bepaalde tijd kunnen niet tussentijds worden opgezegd.
4.3 Opzegging van een overeenkomst voor onbepaalde tijd is slechts, schriftelijk mogelijk, met inachtneming van een opzegtermijn van minimaal 2 maanden.
4.4 Het is voor de klant niet mogelijk om een dienst dan wel overeenkomst kosteloos te annuleren, in het geval er geen sprake is van wederzijds goedvinden. Indien en voor zover de klant wenst te annuleren is Soventi gerechtigd om 50% van de totaalfactuur in rekening te brengen bij de klant.
Artikel 5 Uitvoeren van de overeenkomst
5.1 Soventi zal zich ten allen tijden tot het uiterste inspannen om de overeenkomst zo goed mogelijk uit te voeren en ten allen tijden op de hoogte zijn van de op dat moment bekende stand der wetenschap en technieken.
5.2 Soventi heeft de mogelijkheid en het recht tijdens de uitvoering van de overeenkomst, derden in te schakelen, goederen van derden te betrekken, diensten van derden af te nemen en de overeenkomst geheel of gedeeltelijk door derden te laten verrichten.
5.3 Soventi kan tijdens zijn werkzaamheden apparatuur en/of machines onttrekken aan het dagelijks gebruik. Een dergelijke onttrekking en de (eventuele) gevolgen door de onttrekking leidt niet tot enige aansprakelijkheid aan de zijde van Soventi.
Artikel 6 Verplichtingen van de klant
6.1 De klant dient ervoor te zorgen dat de locatie op de afgesproken tijd vrij is voor Soventi om de werkzaamheden naar behoren en op een veilige manier uit te voeren. Daarnaast dient de klant ervoor te zorgen alle materialen en voorzieningen aanwezig zijn zoals Soventi en klant eerder zijn overeengekomen. Ook hoort de klant ervoor te zorgen dat Soventi alle juiste en volledige noodzakelijke gegevens van de klant heeft ontvangen. Bij voorkeur schriftelijk.
6.2 Als de door de klant aangeleverde gegevens onvolledig en/of onjuist zijn, komt dit (de eventueel voortvloeiende gevolgen) volledig voor rekening en risico van de klant.
6.3 Van de klant wordt verwacht dat deze met Soventi communiceert en deze informeert over feiten en omstandigheden die van belang zijn voor de uitvoering van de overeenkomst.
6.4 De klant zorgt ervoor dat de werkomgeving zo is dat Soventi de werkzaamheden ongestoord, op een goede veilige manier, tijdig, volledig en in overeenstemming met de overeenkomst uit te kan voeren.
6.5 Soventi gaat ervan uit dat de klant al zijn wettelijke verplichtingen nakomt.
6.6 Wanneer de klant niet, niet tijdig of niet volledig de gemaakte afspraken na komt, geeft Soventi dit het recht de kosten en/of schades die daaruit voortkomen aan de klant in rekening te brengen en de werkzaamheden op te schorten.
Artikel 7 Wijzigen van de overeenkomst
7.1 Wanneer tijdens de werkzaamheden blijkt dat het noodzakelijk is om de gemaakte afspraken aan te vullen, te herzien of te wijzigen zullen beiden partijen in goed overleg de overeenkomst daar waar nodig aanpassen.
7.2 Dit betekent in de praktijk dat wanneer de overeenkomst wordt gewijzigd en/of aangevuld de datum van het voltooien, wanneer noodzakelijk, van de overeenkomst ook wordt aangepast. Soventi zal dit uiteraard met de klant communiceren.
7.3 Wanneer de wijzingen en/of aanvullingen een effect hebben op de afgesproken prijs en/of kwaliteit, zal Soventi dit met de klant communiceren.
Artikel 8 Uitvoeringstermijn
8.1 Wanneer, door overmacht, en dus buiten schuld van Soventi, het afgesproken uitvoeringstermijn niet wordt behaald, wordt deze termijn automatisch verlengd.
8.2 Het niet behalen van het afgesproken uitvoeringstermijn geeft in geen enkel geval recht op schadevergoeding of andere vorm van compensatie.
Artikel 9 Tarieven
9.1 De vermelde tarieven zijn exclusief btw.
9.2 Soventi heeft het recht zijn tarieven van tijd tot tijd aan te passen. Wanneer dit het geval is wordt de klant minimaal 1 maand van tevoren, schriftelijk of via e-mail van de tariefwijziging op de hoogte gebracht.
Artikel 10 Meerkosten
10.1 Wanneer de overeenkomst op verzoek van de klant wordt uitgebreid of gewijzigd, kan dit logischerwijs tot meerkosten leiden.
10.2 Wanneer de klant niet voldoet aan zijn verplichtingen (zoals te lezen in Artikel 6) en dit zorgt voor oponthoud en wachttijden, zullen deze (eventuele) kosten worden verhaald op de klant.
Artikel 11 Betaling
11.1 Tenzij anders afgesproken én schriftelijk is vastgelegd dient de klant 50% van het overeengekomen bedrag vooraf te betalen. De resterende 50% dient na afronding van de overeenkomst aan Soventi betaald te worden.
11.2 Soventi hanteert een betalingstermijn van 14 dagen.
11.3 Soventi kan er niet toe gehouden worden uitvoering te geven aan de overeenkomst zolang de wederpartij niet aan haar betalingsverplichtingen heeft voldaan.
11.4 De facturen van Soventi worden uitsluiten via email verstuurd.
11.5 Wanneer er niet wordt voldaan aan de betalingsafspraken is de klant vanaf de datum waarop het verschuldigde bedrag opeisbaar is geworden tot het tijdstip van betaling wettelijke handelsrente verschuldigd conform artikel 6:119a BW. Daarnaast worden alle bijkomende kosten, te denken aan invordering en incassokosten verhaald op de klant. De buitengerechtelijke incassokosten worden vastgesteld op 15% van het verschuldigde bedrag met een minimum van €100,00.
11.6 In uitzonderlijke gevallen, te denken aan liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling van de klant zijn de nog te betalen bedragen aan Soventi onmiddellijk opeisbaar.
Artikel 12 Klachten
12.1 Klachten over de verrichte werkzaamheden dienen door de klant direct, en in ieder geval binnen 48
uur na voltooiing van de werkzaamheden, schriftelijk aan Soventi kenbaar te worden gemaakt. De klacht dient een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving te zijn zodat Soventi de mogelijkheid krijgt om correct en adequaat te reageren.
12.2 Na het indienen van de klacht dient de klant Soventi de ruimte te geven om de klacht te onderzoeken en te kijken naar een gepaste oplossing voor beide partijen.
12.3 Klachten schorten de betalingsverplichting niet op.
12.4 Wanneer de klacht niet is op te lossen door de overeengekomen werkzaamheden, of andere aanpassingen, is Soventi slechts aansprakelijk binnen de grenzen van artikel 14 van deze algemene voorwaarden.
Artikel 13 Opschorting en ontbinding
13.1 Soventi mag de werkzaamheden van de overeenkomst onmiddellijk op schorten wanneer er tijdens de werkzaamheden gevaarlijke situaties ontstaan, het materiaal niet voldoet aan de wettelijke eisen of na het sluiten van de overeenkomst blijkt dat Soventi goede grond heeft te vrezen dat de klant de verplichtingen niet zal nakomen.
13.2 Daarnaast mag Soventi de overeenkomst ontbinden wanneer de klant zijn verplichtingen niet, of niet volledig nakomt en ook geen gehoor geeft aan de gestuurde ingebrekestelling.
13.3 Ook is Soventi bevoegd de overeenkomst te ontbinden, wanneer de klant surseance van betaling verzoekt of deze wordt verleend, of wanneer de klant failliet wordt verklaard of een verzoek daartoe wordt ingediend. Of wanneer de klant niet in staat is om zijn schulden te voldoen, overgaat tot beëindiging of liquidatie van zijn bedrijf, onder curatele wordt gesteld, of ingeval een bewindvoerder wordt benoemd is Soventi bevoegd de overeenkomst te ontbinden.
Artikel 14 Aansprakelijkheid en verjaring
14.1 Soventi is niet aansprakelijk die direct of indirect gevolg is van:
– Een gebeurtenis, die door overmacht is ontstaan en dus niet aan zijn doen en/of laten kan worden toegeschreven, zoals o.a. omschreven in artikel 15 van deze algemene voorwaarden;
– Het niet nakomen van de afspraak/verplichtingen die de klant heeft richting Soventi, (Artikel 6) of andere vormen van nalatigheid van de klant, diens ondergeschikten, dan wel andere personen, die door of vanwege de klant te werk zijn gesteld.
14.2 Wanneer er schade ontstaat omdat de klant onjuiste en/of onvolledige gegevens heeft verstrekt aan Soventi, is Soventi nimmer aansprakelijk te stellen.
14.3 Wanneer de klant weigert het advies van Soventi op te volgen of daarvan afwijkt en bepaalde werkzaamheden toch plaatst dienen te vinden, is Soventi niet aansprakelijk wanneer deze werkzaamheden tot schade leiden.
14.4 Wanneer de klant ervoor kiest zelf het materiaal te kopen, en wenst dat Soventi deze installeert, blijft de klant ten alle tijden verantwoordelijk voor het door hem aangeschafte materiaal.
14.5 Daarnaast is Soventi nimmer aansprakelijk voor schade, zoals, misgelopen omzet of vertragingsschade, die eventueel het gevolg is van tijdens de werkzaamheden optredende storing in de bedrijfsvoering van de klant.
14.6 Soventi is nimmer gehouden tot betaling van schadevergoeding als gevolg van gevolgschade. Te denken aan gederfde omzet, gederfde winst, gemiste besparingen, productieschade, bedrijfsschade, bedrijfsstoring, stagnatieschade, vertragingsschade, reputatieschade, arbeidskosten, opgelegde boetes en indirecte schade, ongeacht hun oorsprong.
14,7 Soventi kan niet aansprakelijk worden gesteld voor schade die onvermijdelijk is bij het correct uitvoeren van de werkzaamheden.
14.8 Soventi is niet aansprakelijk voor schade van welke aard dan ook voorvloeiend uit of te wijten aan gebreken en/of afwijkingen van zaken van de klant waaraan Soventi werkzaamheden verricht.
14.9 Soventi heeft te allen tijde het recht, daar waar mogelijk, de schade van de klant ongedaan te maken, te herstellen en/of te beperken.
14.10 Wanneer blijkt dat de klant schade heeft geleden door opzet of bewuste roekeloosheid van Soventi, gelden de in deze algemene voorwaarden opgenomen beperkingen van de aansprakelijkheid niet. Soventi’s aansprakelijkheid wordt dan beperkt tot het bedrag dat de verzekeraar uitkeert. Wanneer de verzekeraar, onverhoopt niet uitkeert, dan beperkt de aansprakelijkheid zich van Soventi tot het factuurbedrag dat door de klant aan Soventi is betaald voor de duurovereenkomst in het jaar waarin de schadeveroorzakende gebeurtenis zich heeft voorgedaan.
14.11 Vorderingsrechten en andere bevoegdheden van de klant richting Soventi vervallen in ieder geval na het verstrijken van 1 jaar vanaf het moment waarop zich een feit voordoet dat de klant deze rechten en/of bevoegdheid jegens Soventi kan aanwenden.
Artikel 15 Overmacht
15.1 Het kan (in uiterste gevallen) voorkomen dat Soventi zijn verplichtingen niet kan nakomen door overmacht. Onder overmacht wordt in ieder geval verstaan: extreme weersomstandigheden; overstromingen; aardverschuivingen; terrorisme; belemmering door derden, die van overheden inbegrepen; verkeersbelemmeringen; werkstakingen; oproeren; oorlogen of oorlogsgevaren; brand; diefstal; ziekte of overheidsmaatregelen. Als er sprake is van een dergelijke situatie, dan stelt Soventi de klant daarvan op de hoogte.
15.2 Onder overmacht wordt ook verstaan een overmacht bij de leverancier (te denken aan niet tijdig kunnen leveren) van Soventi of van door Soventi ingeschakelde (andere) derde partijen.
15.3 Wanneer er sprake is van overmacht, dan is Soventi niet aansprakelijk en kan niet gehouden worden tot het vergoeden van enige schade als een direct of een indirect gevolg daarvan. Het zal van de situatie afhangen of er sprake gaat zijn van een opschorting van oplevering. Wanneer de situatie er zich voor leent zal er gekeken worden naar een passende oplossing en alsnog, en/of gewijzigd, op te leveren.
Artikel 16 Geheimhouding
16.1 Beide partijen zijn verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die zij in het kader van hun overeenkomst van elkaar of uit andere bron hebben verkregen. De partij die vertrouwelijke informatie ontvangt, zal deze slechts gebruiken voor het doel waarvoor deze verstrekt is.
16.2 Wanneer er (in uiterste gevallen) wordt bepaald, door bijvoorbeeld een rechter, dat informatie wel dient te worden gedeeld, dan is Soventi niet gehouden tot een schadevergoeding of schadeloosstelling en is de klant niet gerechtigd tot ontbinding van de overeenkomst op grond van enige schade, hierdoor ontstaan.